Hei og hå!
Fikk masse bøker fra nettbokhandelen i går så nå får jeg lest meg opp litt. Vi har et arbeidskrav på studiet som skal leveres inn på fredag så jeg leser som en gal for å finne noe fornuftig å levere i fra meg. Jeg har foreløpig sett for meg å skrive noe om barns og unges bruk av media på sin fritid. Denne bruken er som kjent omfattende og bidrar til at den enkelte bruker vesentlig mer tid på dette en lekser og annet skolearbeid. Mulig jeg har en optimistisk tro på de digitale mediene, men jeg mener dette er fremtiden for våre barn. Dersom vi ser på oss selv, så har nok flere av oss i dag kommet i en jobb eller vært i en jobbsituasjon der vi er avhengig av IT-verktøy. Til tross for dette så hadde jeg liten eller ingen opplæring på data da jeg gikk på skole, mæn jeg var datainteressert og hadde commandore 64 som datamaskinen da het. Jeg har med andre ord hatt god nytte av min interesse senere i livet. Dette betyr kanskje at skolen i større grad må tørre å ta inn over seg at den kompetansen som elevene tilegner seg på fritiden er noe som de vil være avhengig av i voksenlivet. Kanskje kan skolen i større grad bidra til en kritisk bruk av it-verktøyene og ikke minst hjelpe de unge til å gjøre en kritisk analyse av den informasjonen som de digitale mediene legger til rette for. Tror det er bedre enn at man fortsatt eller i alle fall delvis opererer som om at pensum primært finnes i bokform.
Svært fornuftige refleksjoner. Jeg har sans for at skolen tar barn og unges digitale verden, og deres kompetanse, på alvor.
SvarSlettKildekritikk og skepsis til konsensus er et annet viktig moment. I mange fag vil alternativt stoff fra nettet kunne inngå i pensum. Nysgjerrighet, utforsking og kildekritikk vil kunne gi autentisk læring.